Opnieuw 2 winnaars voor Flevoland!

20 april 2023

Liyana van Basisschool De Ruimte uit Almere heeft de provinciale finale gewonnen van De Nationale Voorleeswedstrijd, voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs.

Ze las voor uit het boek Rennen van Cora Sakalli  en had een hele fijne voorleesstem.  “Je nam mij erg mee in het boek, ik had het gevoel dat ik erbij was” aldus jurylid Evie Lucassen, Flevolandse winnares van de Pabo Voorleeswedstrijd.

De provinciale finale van Read2Me! voor brugklassen in het voortgezet onderwijs is gewonnen door Liza Kharchenko.

Liza noemde het voorlezen een magisch moment. En de jury is het daarmee mee eens. Vooral tijdens het tweede gedeelte van haar presentatie wist zij de zaal mee te nemen in het verhaal. “Door te lezen kun je in een andere wereld opgaan, een wereld waar je misschien liever bent dan hier. Als je naar die plek wilt gaan, hoef je alleen maar die pagina op te zoeken” aldus Liza.

In totaal hebben negen basisschoolleerlingen en zes brugklasleerlingen, verspreid over alle Flevolandse gemeenten, op 19 april jl. in De Kubus in Lelystad voorgelezen tijdens dit door de Flevolandse bibliotheken georganiseerde evenement.

De presentatie was in handen van Chantal Heemskerk. Tijdens de pauze van de Nationale Voorleeswedstrijd was er een optreden van Zangeres Elise de Koning en toetsenist Satish Khoesiaal. Bij Read2me! maakte het rapduo Rime Riche zijn opwachting.

De twee Flevolandse winnaars mogen het opnemen tegen de andere provinciale kampioenen tijdens de landelijke finales die worden gehouden op respectievelijk 24 mei (De Nationale Voorleeswedstrijd) en 3 juni (Read2Me!).

De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de
Bibliotheken. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door
Nederlandse Boekenbon.